Styly a předpisy
STYLY A PŘEDPISY
Nejsou. Nebo
možná ano, ale nikdo to doopravdy nepřizná. Toyové se učí od writerů a writeři
se učí... „Důležitý je chodit a koukat. Podle mě je dobrý alespoň v začátcích
učit se tvary od jinejch lidí a do nich si dosazovat vlastní věci. Sám nic
nezmůžeš. Představa, že by jeden člověk přišel s novým stylem úplně novým a
odnikud, je dost nesmyslná. Musíš začínat od základního tvaru písmene a
propracovávat se.“ Některá písmena jsou daná, jiná si své místo v učebnicích
graffiti teprve hledají. A jsme zase u toho. Old school /stará škola/ písmo je
jasné. Ostré, dobře čitelné tvary, jednoduché litery, upřednostňuje se
čitatelnost. „Old school se dělala před pěti nebo deseti lety v Německu a před
dvěma nebo třemi lety tady. To je uzavřená kapitola, kterou nelze nijak dál
rozvíjet. Rake, kterej tady začínal dělat old school, ji dělá doteď. Už v tom
zůstal a už nemá zájem se posonout někam jinam. A dělá dobrý věci. Některý jsou
vidět na Palmovce.“
Kde je old, je
i new. New school se neliší ani tak barvami /podle Ládi zůstavají stejně
většinou podobné a nijak výraznějí se nemění ani v závislosti na módních
trendech nebo sezoně/, jako spíš stylem. písmo se stáva prostředkem pro práci s
tvarem. Slovo vyvedené new school sylem často přečte pouze jeho autor. V
samotném nápisu už nejde o jakékoli sdělení, převažují často brutální deformace
´antitvary´a nejrůzněší disproporce. Písmeno je tak vlastně pouze záminkou pro
akt malby.
„New school je
styl, kterej teď podle mě hejbe Evropou. V Americe pořád spíš brousí old
school, tedy klasiku, opravdu hezkou klasiku. Liší se i jednotlivý škody v
rámci Evropy. Třeba v Berlíně se hodně pracuje na old school přístupu. Tam jsou
třeba ochotný malovat i originálníma trykama, který nedělají hezký stopy. Je to
tím, že pro ně jsou kultovní věci z Ameriky sedmdesátejch let, který nejsou
úplně čístý co se techniky týče. Naproti tomu v Paříži se dělá spíš taková ta úplně
dotažená old school, a sem tam i nový styly.“ Podobná situcace je v Čechách,
kde je podle Ládi stále naprosto dokonale vidět, kdo je z Brna a kdo z Prahy.
A propos -
mimopražské crew. Nejsilnější je v Ostravě, odkud pochádzí i legendární /a dnes
už neexistující/ old school partička ZDG, vedenná stejně legendární postavou
Maniakem. Tomu se povedlo vytvořit si slušné jméno i na oficiální scéně, když
se svými graffiti kousky dokázal odmaturovat na střední umělecké škole a jeden
čas byl i poměrně frekventovanou osobou v médiích. Podobně jako mnoho lidí z
první vlny graffiti se i Maniac postupně začal věnovat vlastní specializované
tvorbě na úkor klasických pouličních ´ilegálních´ graffiti a nové věci od něj
prý už nejsou vidět...
Dnes ovšem zuří
medzi Prahou a Ostravou válka na ostří nože. „S Ostravou jsme se teď dostali do
sporu a bude se to řešit asi někdy koncem dubna v Brně. Sejdou se tam dvě party
lidí a každej prostě předvede, co umí. Jiná možnost není. Lidi z Ostravy se
začali do Prahy navážet v tom smyslu, že jsou dál, mají lepší styly a dělají
čistší věci - přitom my víme, že pravda je na naší straně. Oni první, co vidí,
je technika, zatímco podle nás je nejdůležitější písmo, respektive jeho tvar. V
Ostravě se teď dělají technicky propracovaný věci hodně komerční a plastický,
který na člověka na první pohled zapůsobí a který jsou pohledný. Navíc tam dělá
pár lidí, ale oni stejně říkají, že to je lepší město než Praha, což je
samozřejmě blbost. Už jen tím, že tady dělá víc lidí a je to tady víc zbombený...
Takže v Brně bude style war /válka stylů - pozn. aut./. Bude se dělat na
protilehlý stěny nebo na jednu stěnu, pojede deset lidí z Prahy, deset z
Ostravy, každej udělá svoji věc, a pak se uvidí. My nechceme žádny násilí typu
nože a tak podobně. Krása pouliční kultury je v tom, že se to dá vždycky
vyřešit jinak. Jde o graffiti, nejde o to, kdo je jak silnej."
Ješte jedna věc
je typická pro pražskou scénu. Naprostá absence jiných motivů, než písmen.
Figurální kresba či fantazie rozvíjená jinak než dovnitř nápisu zde neexistuje.
Je považována za komerci. Škoda...
LEGÁLY A ILEGÁLY
Většina dobrých
writerů žije /či alespoň platí barvy/ z legálních zakázek. Legální zakázka
znamená, že writer někam přijde, dostane peníze na barvy plus něco navíc a
udělá grafiti buď na dané téma, nebo vlastní kompozici. „O zakázky je boj,
hodně těžko se shánějí a často se stane, že když o nějaký víme, tak ji klidně
přebereme nějakejm toyům, který ji měli zamluvenou před námi. Protože my ty
barvy potřebujeme víc.“ Láďa se směje. Jeho poslední zakázkou byla diskotéka kdesi v jižních Čechách. „Měl jsem z toho asi
dvacet barev.“ Peníze získané na zakázku se okamžitě přepočítávají zpět na
barvy. Každý writer má navíc podle všeho barvy úplně všude. Když si prohlížim
Láďu, během chvilky rozpoznám zbytky barev na všech částech oblečení vyjma
kulicha, na rukou i na botách. Možná se writerem nerodíte, ale když už jím
jste, tak jím jste se vším všudy. Určitá oddanost věci se jaksi předpokládá,
zvláště když za barvy na jeden piece můžete utratit také tři tisíce.
Ilegály, které
tvoří víceméně páteř tvorby každého writera, jsou náročnou noční záležitostí,
při které je kvalita podmíněna množsvím času a klidem, který na konkrétní piece
writer má. „I do podpisu se můžeš dostat tak, že ti málem praskne hlava. Ale
ilegály by, zvlášť když jsou dělaný v zástavbě, neměly trvat dlouho. Protože
pořád riskuješ, že tě někdo uvidí z okna a zavolá fízly. Vždycky si všimneš
člověka nebo auta, ale nikdy nezaregistruješ, že někdo kouká z okna - a na to
už spousta lidí dojela.“
Policie je
podle Ládi až roztomilá ve své nevědomosti. „Fízlové se pořád ješte
neorientujou. Nevědí, kdo je kdo, neznají jména. a navíc se z nějakýho průseru
dá vždycky ješte jakž takž dostat, protože ještě furt nevědí, jak by to
dokazovali. Ale když tě chytí navostro, jakože s barvama a tak, to už je
špatný. Teď třeba jeden kluk lítá v pěkným prúseru. Bydlí v jednom evropském
státě, kde už ho dvakrát chytili a byl tam dokonce na nucenejch pracích. Ještě
jednou ho tam seberou a půjde sedět. A když půjde sedět, tak ho vyhostí a tady
je na něj vypsanej zatykač a škoda za dva a půl milionu. Ten už je docela v
průseru...
TAG (IM NACHT)
Tag je základní
značka každého writera. Jednoduchý útvar, který musí být proveditelný tlustým
fixem nebo barvou v co nejkratším časovém úseku a téměř za všech okolností. Tag
se hodí kdekoli. Uvnitř vagonu metra, na noční ulici, dokonce někdy i na denní
ulici. Tag je jednoznačně ofenzivní záležitost. Tag říká ´JSEM TADY´. Mnoho
lidí si stěžuje, že pohled na vagon nebo fasádu zbombenou tagy na ně působí
jako útok. Něco na tom je. Tagy znervóznňují, protože jsou nesrozumitelné.
Nikdo netaguje třeba jméno Karel. Vždycky je už samo tagované slovo šifrou,
kódovým označením svého tvůrce. A když tak přečtete /či rozlušíte/, můžete
mluvit o štěstí. Stejně mu ale nebudete rozumět.
Snem writera je
vidět po městě jen své tagy. Snem writera je jít po městě plném barev.
„Samozřejmě
jsou dobrý a špatný tagy, to je jako se vším. Tagy malí hodně podob. Dost
záleží na tom, jestli použiješ out line nebo fat cap trysku. V Praze to navíc
poslední dobou vypadá, že se začínají sjednocovat tagy a velký věci, který se
postupně stávají vlastně velkejma propracovanejma tagama. Dřív se aspoň v Praze
mluvilo hodně o takovejch těch věcech, jako že žádný tagování na fasády a tak.
To už je pryč. Jak ta scéna roste a chuť je čím dál větší, tak už to vypadá
tak, že se nikdo nezastaví před ničím. Jsou sice určitý tabu, který sem tam
nějakej idiot poruší - jako je třeba Karlův most a podobně, ale jinak už se to
nijak neomezuje. Barák je pro nás naprosto anonymní záležitost a je mi úplně
jedno, jestli patří mně, tobě, nebo nějaký babce, který jsem před chvílí pomoh
´do tramvaje.´
Tak takhle
nějak to je. Až příště půjdete po Praze, dívejte se po zdech a třeba narazíte i
na jména pražských crew, které jsou prý tak dobré, že stojí za zmínku: ABX,
DSK, WHS, DXC, SCI-FI, DHL, THC. Pak je také ješte mnoho dalších. A kdybyste se
ptali, proč mají writeři snahu pojmenovávat své crew většinou pouze
trojpísmennýmil názvy, které ze všeho nejvíc ovokují typové označení terénního
bicyklu, neptejte se mne. Nevím to.
Podstata graffiti
Samotné
graffit ,je třeba vnímat jako součást subkultury velkoměsta označované jako
hip-hop /kromě graffiti sem patří ještě breakdancing, rapování v podání MCs a
DJing, tedy používání gramofonů za účelem míchání hudby z vinylových desek/.
Počátkem
sedmdesátých let se v jednom portorikánském imigrantovi žijícím
v New Yorku probudila nová potřeba a kudy projel, tam se podepsal. TAKI 183
nebyl sice zvlášť talentovaný, ale svým tagem, tedy zjednodušeným podpisem, se
do historie g-fenomenu zapsal jako první. Následovali další, kteří coby
kreativci začali produkovat velké barevné plochy. Jelikož tak činili, kde se
dalo, vyvstaly konflikty se zákonem, provázené jednak diskusí o tom, zda
graffiti je,
či není umění, jednak zájmem majetné veřejnosti, potažmo podnikavých galeristů
o díla talentovaných sprejerů. V té době už měli s akrylovými freskami problémy
i starostové ve většině evropských metropolí
TAGS
Tag
je velmi oblíbený styl graffiti,každý kdo dělá graffiti používá taggu pro
respekt
všem writerům z jeho okolí.Tagy naleznete prostě všude,ve velkých městech i
malých městech a vesničkách(KLOKOČOV).Kde jsou tagy tam jsou i graffity,takze
je tvořte,rozvíjejte a inspirujte se.